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	The Archaeology of Bhakti I

The Archaeology of Bhakti I

Mathurā and Maturai, Back and Forth

Charlotte SCHMID , Emmanuel FRANCIS
Pondichéry,  Institut Français de Pondichéry / Ecole française d'Extrême-Orient, Collection Indologie ,  ,  366 p.
Prix : 1000 Rs (43 €)
This volume—the outcome of a workshop-cum-conference that took place from 1st to 12th August 2011 in the Pondicherry Centre of the École française d’Extrême-Orient,—is an invitation to practise the “archaeology of Bhakti” with the help of both textual and non-textual sources.

Bhakti, broadly defined as an attitude, a strategy or a style of devotion—one that may be intellectual, emotional or rooted in acts of worship—towards God or the Divine, manifests itself through the personal voices of devotees as well as through the collective effort that constitutes the building of a temple. The “archaeology of Bhakti” aims at correlating different realms of representation, such as texts and images, in order to illuminate the elusive, pan-Indian phenomenon of Bhakti. The focus is on sources, agencies and layers. A special attention is given to inscriptions, which belong both to the realm of artefacts and to that of texts, and which help to distinguish royal demonstrations of Bhakti from local manifestations. In the realm of textual sources, “archaeology” is put to work to identify how literary conventions and concepts have formed and been incorporated, layer upon layer, into a given composition.

After an introduction by the editors about the complexities of the concept and practices of Bhakti in the Indian world, essays by nine scholars explore the phenomena of Bhakti and their chronology from different perspectives (textual, epigraphical, archaeological, iconographical). In the course of these explorations, the reader is transported from the North to the South of the subcontinent, back and forth between Mathurā and Maturai.

 

Foreword by Emmanuel Francis & Charlotte Schmid
Conventions

 

Introduction: Towards an Archaeology of Bhakti
by Emmanuel Francis & Charlotte Schmid

 

1. Dharma, Yoga, and Viraha-Bhakti in Buddhacarita and Kṛṣṇacarita
by Tracy Coleman

 

2. Skanda/Kārttikeya and the Imperial Guptas: Coinage, Religion and Political Ideology (4th-5th century CE)
by Cédric Ferrier

 

3. Bhakti in its Infancy: Genealogy Matters in the Kailāsanātha of Kāñcīpuram
by Charlotte Schmid

 

4. Lakṣmī and the Tigers: A Goddess in the Shadows
by Padma Kaimal

 

5. ‘Woe to Them!’: The Śaiva Curse Inscription at Mahābalipuram (7th century CE)
by Emmanuel Francis

 

6. A Medieval Tamil Poem on Bhakti: Tiruppāvai by Āṇṭāḷ
by Alexander Dubyanskiy

 

7. On the Non-Vālmīkian Sources of Kulacēkara Āḻvār’s ‘Mini-Rāmāyaṇa’
by Suganya Anandakichenin
 
 
8. When Tradition Meets Archaeological Reality: The Site of Tiruccentūr
by Valérie Gillet
 
 
9. The Infant Kr̥ṣṇa in the Guruvāyūr Temple with Particular Reference to the Nārāyaṇīya of Nārāyaṇabhaṭṭa
by S.A.S. Sarma

 

Contributors
 
List of Figures
 
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Cet ouvrage est le fruit du premier atelier-colloque « L’archéologie de la Bhakti », qui s’est déroulé du 1erau 12 août 2011 dans le centre de l’École française d’Extrême-Orient à Pondichéry. Il propose une « archéologie de la Bhakti » en mettant l’accent sur le lien entre les textes et le monde matériel.

La Bhakti s’exprime autant dans la construction de temples, produits d’un effort collectif, qu’à travers l’utilisation des langues vernaculaires par des dévots qui font entendre leurs voix toute personnelles. L’archéologie corrèle les deux sphères de représentation que sont les textes et les images. Elle est pour cette raison destinée à jouer un rôle-clé dans l’étude d’un phénomène aux facettes multiples – intellectuelle, émotionnelle, la Bhakti est autant une attitude ou une stratégie, qu’un style de vénération qui irrigue bien des sectes et des écoles. L’accent est mis sur les sources, les agents et les strates. Une attention particulière est portée aux inscriptions : participant aux deux mondes du texte et de l’objet, elles éclairent en outre les démonstrations de bhakti proprement royales autant que celles des élites locales ou des communautés villageoises. Dans un cadre strictement textuel, l’archéologie de la Bhakti est pratiquée dans un sens large pour identifier comment conventions littéraires et concepts furent incorporés dans un texte, l’un après l’autre – l’un dans l’autre.

Après une introduction par les éditeurs à la complexité de la notion et de la pratique de la Bhakti dans le monde indien, neuf chercheurs explorent le phénomène sous divers angles méthodologiques (textuel, épigraphique, archéologique, iconographique) et dans divers contextes chronologiques. Le lecteur est ainsi transporté du nord au sud de l’Inde, de Mathurā à Maturai, dans un va-et-vient qui reflète la construction progressive et plurielle de la Bhakti.

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