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Ariane Zevaco

PhD Student
Field(s): Ethnomusicology
Institutional affiliation(s): EHESS

Professional contact information
ariane.zevaco[at]gmail.com

Dissertation director: Gilles Tarabout
PhD program: EHESS - Social Anthropology
Initial registration: 2005

 

 

The Construction of Socio-Musical Networks in Tajikistan. Anthropological Approach of Social Dynamics

 

 

This research deals with the social dynamics at work in the musical culture of Tajikistan, and to a lesser extent in that of Iran and Afghanistan. I chose to conduct, using a multidisciplinary approach that draws on history and ethnomusicology, an anthropological analysis of the social logics impacting the musical understanding of classical and folk repertoires. More specifically, my thesis aims at shedding light on how social networks function in these musical cultures, and on how the contextual representation of a type of music influences the social status of the musician, through fluctuating cultural schemes. Connections and interactions between the different social criteria (through the concept of style, or musical instrument status, for example), which can be applied to one musical repertoire, or to others, and may or may not concern the musician, deserve study: how is music social? The aim of my research is also to consider the social logics at work in musical thought and creation.

 

Teaching

 

Lecturer, 72 hours, “Introduction à l’ethnomusicologie,” 2nd year Bachelor’s-level in Ethnology, Ethnomusicology emphasis, Anthropology Department, Université Paris-Ouest Nanterre-La Défense, September 2014 to January 2015.

Lecturer, 32 hours, “Introduction à l’ethnomusicologie,” 2nd year Bachelor’s-level in Ethnology, Ethnomusicology emphasis, Anthropology Department, Université Paris-Ouest Nanterre-La Défense, October 2013 to January 2014.

Tutoring of Master’s-level Ethnomusicology students, Université Paris-Ouest Nanterre-La Défense, from 2013 to present.

 

 

Publications

Anthropology of music and musicians of Central Asia and Iran

(in press in 2015)

“Texte et contexte de la tradition, du vécu intime au rituel. Les chants falak au Tadjikistan,” in Charlotte Poulet and Nicolas Bénard Dastarac (eds), Chant pensé, chant vécu, temps chanté : Formes, usages et représentations des pratiques vocales, Paris : Delatour.

“Nowruz in the Eyes of the First European Orientalists,” Proceedings of the International Conference on Nowruz [Persian New Year], held in Dushanbe (Tajikistan) in March 2012.

with Jean During: Editorship of the proceedings of the conference entitled “Les liens entre musique et poésie dans l’espace iranophone,” organized in Douchanbe from 21 to 24 October 2010. Paris/Douchanbe: IFEAC.

(2012) “Réseaux, espaces et représentations : le musicien tadjik, persan et soviétique,” in Anne Ducloux, Svetlana Gorshenina, Anna Jarry-Omarova (under the direction of), Anthropologie des réseaux en Asie centrale, Paris: CNRS Editions, p. 201-231.

(2012) “Anthropologie et témoignage. L’altérité à l’épreuve du terrain. À propos de Pierre Centlivres, À seconde vue. Thèmes en anthropologie, Gollion, Infolio, 2009 ; et de Pierre Centlivres & Micheline Centlivres-Demont, Revoir Kaboul. Chemins d’été, chemins d’hiver entre l’Oxus et l’Indus, 1972-2005, Genève, Zoé, 2007,” L’Homme 202: 205-226.

(2011) “Chant du destin et identité nationale : la promotion du falak tadjik,” Cahiers d’Asie Centrale, No. 19-20 (La définition des identités, ed. Carole Ferret and Arnaud Ruffier), Paris, Petra, pp. 381-403.

(2009) “A la recherche de la nouvelle voie : un musicien traditionnel et contemporain en Iran” in BROMBERGER Christian (ed.) L’Iran, derrière le miroir, Actes Sud/La pensée de midi, Arles: 76-84.

(2009) Discographical note (in Persian) for the CDs entitled Musiqi-ye Afghanistan vol. 1 and 2, new editions of the recordings by Bernard Dupaigne in 1973 and J-C. Lubtchansky in 1959. Awa-ye Mehrabâni, Tehran.

(2007) “La figure du musicien en question : lieux sociaux et gestions de la tradition au Tadjikistan.” Third ‘Réseau Asie – IMASIE’ Congress, Paris.

(2007) “Musiques populaires au Tadjikistan : le musicien entre ‘traditionnel’ et ‘pop’.” Proceedings of the International Conference entitled “Les musiques dans le monde de l’Islam,” Fondation du Forum d'Assilah / Maison des Cultures du Monde, Assilah (Morocco).

(2005) “Musiques du Badakhshan (Tadjikistan),” program and concert notes for the “Maqâm et Création” concerts, Royaumont Foundation.

 

Literary and mystic sociabilities in Tajikistan

(2014) “From Old to New Macha: Mass Resettlement and the Redefinition of Islamic Practice between Tajikistan’s Upper Valleys and Cotton Lowlands,” in Stéphane A. Dudoignon, Christian Noack (eds.) Allah’s Kolkhozes. Migration, De-Stalinisation, Privatisation and the New Muslim Congregations in the Soviet Realm (1950s-2000s), Berlin: Klaus Schwarz Verlag, pp. 148-201.

(2012) Stéphane A. Dudoignon and Ariane Zevaco, “Ravshandilān,” in Sviatoslav M. Prozorov, ed., Islam na territorii byvshei Rossiiskoi imperii : entsiklopedicheskii slovar’ [Islam in Former Territories of the Old Russian Empire: An Encyclopedic Dictionary], Moscow: Nauka, 5. (in Russian)

(2009) Stéphane A. DUDOIGNON and Ariane ZEVACO (2009), “Sur le « Mail des Rhapsodes » : Sociabilités traditionnelles, groupes de statut, ethnies minoritaires en Asie Centrale soviétique,” Asiatische Studien – Etudes asiatiques: 273-321.

 

Documentary film

(sp 2015) Critical review of the round table discussion “Filmer la musique,” 16 November 2013, Comité du Film Ethnographique/Société Française d’Ethnomusicologie, Paris.

See excerpts of the debate in “Le cinéma anthropologique et la musique,” Images documentaires 2013, No. 78-79: 81-91.

(2014) Luc Pecquet & Ariane Zevaco, “Releasing Heritage through Documentary: Avatars and Issues of the ‘Intangible Cultural Heritage’ Concept,” in Geon Kim (ed.), Audiovisual Augmentation of the Intangible Cultural Heritage, National Intangible Heritage Center of South Korea, 2014 (Korean-English double version).

(2014) “Le ‘terrain’, ou le salaire de l’anthropologue,” Critical presentation of the film Le salaire du poète (Eric Wittersheim, 2008), Program of the ‘Festival du Film sur les Mondes de la Musique « Haizebegi »,’ Institut de Recherche sur les Musiques du Monde, Bayonne.

(2008) “Regards comparés : Musiques en lieux d’Islam,” Critical review of the debates conducted during the film event organized by the Comité du Film Ethnographique, Musée de l’Homme/EHESS/CNRS Images, Paris, 17 to 21 October 2007.

 

Cultural encounters

(2015) “DEMOS, de la gestion institutionnelle aux vécus personnels, du global au local : la musique comme lien et enjeu social,” Cité de la Musique/IRMM/EHESS report.

(2006) “Mémoire et création musicale,” proceedings of the conference entitled “Musique, anthropologie et transculturalité,” under the direction of Jean-Loup Amselle and Frédéric Deval, EHESS/Royaumont Foundation, 2006, pp. 49-55.

 

A few book and conference reviews

Member of the Editorial Board of the journal Central Eurasian Reader, A Biennal Journal of Critical Bibliography and Epistemology of Central Eurasian Studies (Berlin, Klaus Schwarz Verlag).

Regular contributor to the journal Abstracta Iranica (Paris-Tehran, IFRI).

(2013) Cler Jérôme, Yayla. Musique et musiciens de village en Turquie méridionale (1 CD encarté). Paris: Geuthner, 2011. Cahiers d’ethnomusicologie 26: 277-281.

(2011) Nooshin Laudan (ed.) Music and the Play of Power in the Middle East, North Africa and Central Asia, London: Ashgate, SOAS Musicology Series, 2009, Abstracta Iranica, 32

(2010) DURING Jean (2010) Musiques d’Iran. La tradition en question. Geuthner, Paris. Cahiers d’ethnomusicologie 23: 306-309.

(2009) “The Transnationalization of Contemporary Central Asia: A Qualitative Approach of Flows,” organized by the Institut Interdisciplinaire d’Anthropologie du Contemporain, Laboratoire d’Anthropologie des Institutions et des Organisations Sociales (IIAC/LAIOS – CNRS/EHESS), held in Paris on 15 and 16 December 2008, at the Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Journal des Anthropologues 118-119: 363-368.

(2008) Le Menestrel Sara (ed.) Musiques « populaires ». Catégorisations et usages sociaux. Civilisations, 2006, LIII, 1-2. ethnographiques.org, ‘Comptes-rendus d’ouvrages’ section [on line].

(2008) “Le savoir médical en Iran et en Inde, la période moderne” organized by the Institut Français de Recherche en Iran, the Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution, the Medical Sciences University of Tehran. Under the direction of Fabrizio Speziale, M. R. Shams Ardakani and Farid Ghassemlou. From 12 to 14 February 2008, Hall Ibn-Sina, Medical Sciences University of Tehran (Danishgah-e ‘Ulum-e Pezeshki-ye Tehran). Mediaeval Sophia (4 July-December 2008), pp. 200-204.



 

 

Translation

 

2009 (with Mohsen Mohammadi) “Shâh-e gorbehâ yâ gorbe-ye shâhân? Be donbâl-e rad-e pâ-ye gorbe-ye irâni,” Farhang-e Mardom [Popular Culture], 7th year, No. 27-28, 1387 [2009], p. 150-169. Translated into Persian by DIGARD Jean-Pierre (2000) “Chah des chats, chat de chah ? Sur les traces du chat persan,” in D. BALLAND (ed.), Hommes et terres d’Islam. Mélanges offerts à Xavier de Planhol, Tehran, IFRI, ‘Bibliothèque Iranienne’ series, t. LIII, vol. I, p. 321-338.

 

Most recent presentations

 

Presentation and discussion of ethnographic films; Festival International du Film Jean Rouch Hors les Murs, Maison d’Arrêt de Fleury-Mérogis, 7 July 2015.

“Between Genetic Heritage and Nation: Contrasting Handlings of Musical Identities in Post-Soviet Central Asia,” Joint presentation with Lucille Lisack, First Conference in Ethnomusicology and Anthropology of Music. Methods, Approaches and Perspectives for the Study of Music within Culture, Universitat Autònoma de Barcelona, 2-3 July 2015.

“Musiques de l’intime au Tadjikistan,” Maria Manca’s “Musiques du Monde et Jazz” seminar, Université Paris-7 Grands Moulins, 14 April 2015.

“Les chanteuses et danseuses au Tadjikistan.” “Histoire du genre dans les arts vivants” seminar, coordinated by Elizabeth Claire, Catherine Deutsch and Raphaëlle Doyon, EHESS, Paris, 10 April 2015.

“Les pratiques radiophoniques et la restitution du savoir anthropologique,” Workshop entitled Le dispositif radiophonique, un laboratoire théâtral pour une ethnomusicologie expérimentale ? CIERA/Centre Georg Simmel/Campus Condorcet, EHESS, Paris, 5 February 2015.

“DEMOS, de la gestion institutionnelle aux vécus personnels, du global au local : la musique comme lien et enjeu social,” Cité de la Musique/IRMM/EHESS Conference, Philharmonie de Paris, 29-30 January 2015.

33rd Festival International du Film Jean Rouch, Paris, Maison des Cultures du Monde. Chaired the debates on the films “La Flûte enchantée de Morietchka” (Mikhaïl Gorchkov, Russia, 2014) and “Qetiq, Rock’n Ürümchi” (Mukaddas Mijit, China-Uyghur Autonomous Region/Germany 2013). With Olga Velichkina (producer) and Mukaddas Mijit in attendance.

Chaired the debates on the film “Le Silence de Barre” (Morvarid Peyda, Mehrdad Ahmadpour, Iran, 2013). With Christian Bromberger and the directors in attendance.

“Releasing Heritage through Documentary: Avatars and Issues of the ‘Intangible Cultural Heritage’ Concept,” International Intangible Heritage Film Festival, National Intangible Heritage Center of South Korea, Jeonju, 11 October 2014.

Critical discussion of PhD students’ work, Centre Georg Simmel PhD Workshop entitled “Au carrefour des arts : acteurs, composants et enjeux des festivals artistiques,” EHESS, 23 May 2014.

“Chanteurs religieux au Tadjikistan contemporain. Pratiques rituelles, sociabilités, discours et représentations.” Seminar entitled “Histoire et anthropologie des islams du Nord (Russie d’Europe et Sibérie, Caucase, Asie centrale, Chine),” coordinated by Anne Ducloux, Stéphane A. Dudoignon, Frédérique Longuet-Marx, Alexandre Papas, Thierry Zarcone. Paris: Institut d’études de l’Islam et des Sociétés du Monde Musulman (IISMM), 20 January 2014.

32nd Festival International du Film Jean Rouch, Maison des Cultures du Monde, Paris, 5-29 November 2013. Discussion of the films Buzkashi ! (Tadjikistan, 2012), Quand les mains murmurent (France, 2012) and Por Por He Sane-The Story of Por Por (Ghana, 2012). Organized and directed the debates of the round-table discussion “Filmer la musique,” organized as part of the commemoration of the Twentieth Anniversary of the Prix Bartók, Comité du Film Ethnographie/Société Française d’Ethnomusicologie/SACEM. Chaired the debates for a day of screenings, Festival Jean Rouch Hors les Murs, Rentilly (77), 1 December 2013.

“Objet, œuvre d’art, instrument. Statuts et enjeux des collections d’un musée d’art et de civilisation.” Paris, Musée du Quai Branly, 16 January 2013.

“Convivialité et ‘proximité’ musicale au Tadjikistan. La poésie chantée : du vécu personnel au lien social,” research seminar of the Centre de Recherche en Ethnomusicologie (CREM-LESC), Université Paris-Ouest La Défense, Maison de l’Archéologie et de l’Ethnologie. Nanterre, 25 February 2013.

“Soirées de musique et danse, réunions majlis de musiciens du Khorasan et d’Asie centrale et des musiciens de cours indiens, d’après les descriptions de Amir Khusrau dans le I’jâz-i Khusrawi.” Françoise ‘Nalini’ Delvoye’s weekly Master’s seminar ‘Littératures indiennes des cours indo-persanes : théories et pratiques artistiques dans l’Inde des Sultanats (XIIIe-XVIe siècle, Delhi, Deccan, Jaunpur, Gujarat, Malwa, Bengale),’ Ecole Pratique des Hautes Etudes. Paris, 22 April 2013.

“Works on Old Music: In Pursuit of Authentic New Trends in Iran and Tajikistan” (in English), panel entitled “Preserve, Archive, Digitise Art : Memory Issues in the Iranian World” (under the direction of Agnès Devictor, Université Paris-I Panthéon-Sorbonne), Ninth Biennial Iranian Studies Conference, International Society for Iranian Studies (ISIS), Istanbul, 1-5 August 2012.

“Networks, Spaces and Representations: The Tajik, Persian, and Soviet Musician” (in English), International Conference entitled “Musical Geographies of Central Asia,” Middle East and Central Asia Music Forum-Institute of Musical Research/School of Oriental and African Studies (SOAS), University of London, London: SOAS, 16-18 May 2012.

On stage, on screen : ‘fusions’ musicales et représentations de la tradition en Inde du Nord et au Tadjikistan,” with Ingrid Le Gargasson (CEIAS-EHESS). Workshop entitled “Musique et cinéma,” CEIAS, ‘Industries culturelles, scènes artistiques et littéraires indiennes’ team. Paris: EHESS-CEIAS, 7 May 2012.

“Raconter ce qui se passe. A propos de deux évènements musicaux au Tadjikistan et en Iran.” Summer School on ‘La description de l’action musicienne,’ Berlin: Marc Bloch Center, 4-9 September 2011.

“Introduction aux musiques d’Asie Centrale,” course given as part of Bruno Messina’s Ethnomusicology curriculum; Paris: Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, Cité de la Musique, 14 March 2011.

Screening of the film “Chats Persans” by Bahman Ghobadi: presentation and chairing of the debate, with Lucile Martin (creator of the French subtitles for the film). Paris: Institut des Cultures de l’Islam, 8 March 2011.

“Les musiciens iraniens et l’étranger : world music et représentations de la tradition,” seminar of the Monde iranien et indien (UMR 7528 – CNRS) team, Paris: Université Sorbonne nouvelle – Paris III, 3 March 2011.

 

Miscellaneous

 

Radio program: “Chants de l'intime au Tadjikistan”; Edouard Fouré Caul-Futy’s show “Carnet de voyage,” France Musique, 23 November 2014.

 

 

Last update: 15 February, 2016

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